Europa heeft ambitieuze doelstellingen; in 2050 klimaatneutraal. Dit betekent iets voor alle lidstaten. In België hebben we deze ambitie vertaald naar klimaatdoelstellingen. Deze staan in het Klimaatplan. Maar wat zijn de concrete doelstellingen? En wat betekent dit voor jou als ondernemer? Daar vertellen we je graag meer over.
Om alle ambities realistisch en haalbaar te houden, heeft de overheid concrete doelstellingen voor 2030 geformuleerd. Hier is een samenvatting:
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan is onderverdeeld in acht delen:
Download hier de actualisatie van het Vlaams energie- en klimaatplan 2021-2030(PDF bestand opent in nieuw venster) zoals goedgekeurd op 12 mei 2023. Ook de visienota(PDF bestand opent in nieuw venster) omtrent de actualisatie kunt u hier raadplegen.
Wil je meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact met ons op via +32 (0)78-484645 of klik op de button.
Iedere sector draagt op zijn eigen manier bij aan een klimaatneutraal België. Er zijn concrete afspraken voor de sectoren;
Transport, Gebouwen, Landbouw, Afval, Elektriciteit en de Effort Sharing sectoren (ESR).
De afspraken per sector lees je hieronder.
Er zijn twee belangrijke doelstellingen voor klimaatmaatregelen binnen de transportsector. Enerzijds is er focus op het verminderen van het totale aantal gereden kilometers, en anderzijds op het verminderen van de uitstoot per gereden kilometer. In de richting van 2030 wordt een ambitieuze verschuiving in het aantal voertuigkilometers nagestreefd. Voor zwaar transport wordt de toename beperkt tot 13% in 2030 ten opzichte van 2015. Voor licht transport wordt gestreefd naar stabilisatie gedurende dezelfde periode.
Wat betreft de vergroening van het wagenpark wordt er richting 2030 een ambitieuze ontwikkeling beoogd. Prognoses voor personen- en bestelwagens houden rekening met het federale beleid met betrekking tot bedrijfswagens. Het voornemen is om vanaf 2029 uitsluitend nul-emissie personen- en bestelwagens toe te laten bij nieuwe inschrijvingen. Dit betekent dat vanaf 2029 het aandeel nieuwe inschrijvingen voor personen- en bestelwagens 100% zero-emissie zal zijn. Daarnaast wordt er een stimuleringsmechanisme ontwikkeld voor zowel nieuwe als tweedehands nul-emissiewagens, gericht op particulieren en deelmobiliteit. Dit alles draagt bij aan het streven naar een aandeel van 34% zero-emissie personenwagens (1.255.000 elektrische personenwagens in 2030) en 32% zero-emissie bestelwagens (178.000 elektrische bestelwagens in 2030) in de totale Vlaamse voertuigenvloot.
Met een aandeel van 29% (12,6 Mton CO2-eq) is de bouwsector de op een na grootste sector in termen van de Vlaamse ESR-broeikasgasemissies.
Het beoogde verminderingstraject voor de bouwsector, inclusief zowel residentiële als niet-residentiële gebouwen, houdt in dat er aanzienlijke vooruitgang wordt geboekt op het gebied van energie-efficiëntie. Dit moet vervolgens leiden tot een substantiële vergroening van de resterende warmtevraag binnen het gebouwenbestand.
Bron: Gebouwen | Vlaanderen.be
Bron: Afval | Vlaanderen.be
Bron:
Met een aandeel van 12% in de totale Vlaamse ESR-broeikasgasemissies, speelt de ESR-industrie een significante rol.
Wat betreft de vermindering van broeikasgasemissies in de niet-ETS-industrie, kunnen vier beleidsrichtingen worden onderscheiden: