Nieuwe fase voor Kenter

Alliander heeft besloten op zoek te gaan naar een andere eigenaar voor Kenter. Dat biedt meer kansen om de potentie van Kenter en haar medewerkers optimaal te kunnen benutten voor de energietransitie. Ter voorbereiding op een zelfstandige toekomst wordt per 1 januari 2023 de directie van Kenter uitgebreid.

De afgelopen jaren is Kenter gegroeid van een traditioneel meetbedrijf met 95 medewerkers naar een aanbieder van integrale energieoplossingen met meer dan 400 medewerkers. De organisatie is altijd goed in staat geweest kansen in de markt te benutten door ondernemend, klantgericht en innovatief te zijn. Mede doordat de markt waarin Kenter actief is sterk groeit, is de verwachting dat Kenter in de toekomst een nog grotere rol van betekenis zal spelen in de energietransitie en het ontzorgen van haar klanten.

Kansen benutten

Het werk dat Kenter doet, nu en in de toekomst, is zeer relevant voor het slagen van de energietransitie. Die relevantie komt buiten Alliander beter tot zijn recht, omdat Alliander als netwerkbedrijf te maken heeft met beperkende wet- en regelgeving. Om ervoor te zorgen dat Kenter ook in de toekomst invulling kan blijven geven aan de ambitie om de nummer één partner in Nederland te zijn voor energiedata en energievoorzieningen, heeft Alliander besloten om voor Kenter op zoek te gaan naar een andere eigenaar.

Gevolgen voor klanten en medewerkers

Voor de huidige klanten van Kenter verandert er op dit moment niks. De dienstverlening gaat onverminderd door, op het niveau dat klanten van Kenter mogen verwachten. De voorgenomen verkoop heeft geen gevolgen voor de huidige medewerkers van Kenter.

Uitbreiding directieteam Kenter per 1 januari 2023

Ter voorbereiding op de voorgenomen verkoop wordt het directieteam van Kenter per 1 januari 2023 uitgebreid van twee naar vijf leden:

  • Erik van der Ende (nu directeur New Business bij Alliander) zal toetreden tot het directieteam van Kenter als Chief Executive Officer (CEO).
  • Henk Kluytmans (nu General Manager Kenter) zal zich als Chief Growth Officer (CGO) focussen op de verdere uitbouw van Kenter met nieuwe diensten en in nieuwe groeimarkten.
  • Roy Wind (nu manager Operatie bij Kenter) wordt als Chief Operations Officer (COO) verantwoordelijk voor de traditionele markten en zal de ingezette professionalisering verder vormgeven.
  • Simone van Essen (tot voor kort manager Recruitment bij Alliander en nu HR Business Partner voor Kenter) treedt als Chief Human Resource Officer (CHRO) toe tot het directieteam.
  • Er komt een Chief Financial Officer (CFO); deze positie is vacant.
  • De nieuwe organisatiestructuur heeft geen personele consequenties voor de medewerkers van Kenter.

In gesprek met geïnteresseerde partijen

De komende periode gaat Alliander in gesprek met geïnteresseerde partijen in de markt. Tijdens die gesprekken staan de ontwikkeling van de medewerkers, de relatie met klanten en leveranciers en de groeipotentie van Kenter centraal. Medio 2023 verwacht Alliander het verkoopproces af te ronden.


Gerelateerde artikelen

Nieuwe spelregels bedrijven voor efficiënter gebruik elektriciteitsnet

De Autoriteit Consument & Markt introduceert nieuwe regels die het gebruik van het elektriciteitsnet efficiënter moeten maken. Zo mogen netbeheerders nu aansluitingen aanbieden die alleen tijdens daluren gebruikt kunnen worden: Alternatieve Transportrechten (ATR). Daarnaast kunnen bedrijven die hun aansluiting langere tijd niet gebruiken, deze kwijtraken.

Lees verderLees verder

Materiaaltekort beperkt energietransitie? Niet bij Kenter.

Twee jaar COVID-19, verschillende lockdowns en de oorlog in Oekraïne lijken een grote impact te hebben op de beschikbaarheid van materialen. Materialen die broodnodig zijn om onder andere de energietransitie vorm te geven. Maar gelukkig kan Kenter hier goed op anticiperen en hebben wij voldoende Compactstations en Transformatoren op voorraad. Hoe dat kan leest u hieronder!

Lees verderLees verder

Interview Schavemaker Logistics over transport met elektrische truck

Schavemaker Logistics is een ervaren logistieke dienstverlener. Met vestigingen in binnen- en buitenland, 500 medewerkers en meer dan 80.000m2 aan opslaglocaties is Schavemaker een grote internationale speler. Het bedrijf heeft duurzame ambities en realiseert deze mede door de aanschaf van twee e-trucks. We spreken met Edwin Weeteling, Branch Manager bij Schavemaker Logistics Beverwijk BV, over zijn ervaringen met de elektrificatie van het wagenpark, de impact op de bedrijfsvoering en energie-infrastructuur.

Lees verderLees verder