Klantcase Mano Tessenderlo Project Mano Tessenderlo: Van garagebox tot cabine met laadplein

In september van 2023 kreeg Kenter Belgium een erg interessante vraag van Philip Macours, eigenaar van enkele vastgoedpanden in regio Tessenderlo. Een van deze panden had een kleine parking achter het gebouw, met een garage, die diende als opslag. Zijn vraag? Of Kenter op deze parking een laadplein met snelladers kon installeren.

“Geld op de bank levert niets meer op, en mijn garagebox staat daar eigenlijk niets te doen”

In een eerste vrijblijvende kennismaking vertelde Philip dat hij verder wilde investeren in zijn vastgoed. Enerzijds werd de parking nu zelden of nooit gebruikt, wat zonde is. Anderzijds brengt geld op de bank niets meer op, waardoor een slimme investering des te meer interessant werd.

Als elektrisch rijder merkte Philip Macours al een tijdje geleden op dat er geen snelladers ter beschikking zijn in Tessenderlo. Vervelend als chauffeur, interessant als ondernemer. Philip kwam bij Kenter Belgium aankloppen om zijn idee vorm te geven.

“De mensen van Kenter Belgium hadden over alles nagedacht en kwamen met een nauwkeurig plan voor mijn project”

De eerste stap in het project, was bekijken hoe we op de beste manier snelladers op de parking konden krijgen. De beste manier, daarmee bedoelen we zowel op het vlak van kostenefficiënte, duurzaamheid, energiezekerheid als toekomstgerichtheid.

We deden een aanvraag bij Fluvius of het überhaupt mogelijk is om dat vermogen op die parking te krijgen. Na het akkoord van Fluvius konden we starten met de echte planning van het project.

“Het eerste obstakel: Wat doen we met de omvormer?”

Om een laadplein met snelladers te maken, moet je voldoende vermogen hebben. Na de aanvraag bij Fluvius wisten we dat het nodige vermogen geleverd kon worden, maar de hoogspanning moet uiteraard omgezet worden in stroom die bruikbaar is voor de snelladers. Dit gebeurt door een omvormer, ook wel transformator genoemd.

In veel projecten plaatsen we een cabine met daarin alle technische vereisten, inclusief omvormer. Maar omdat we hier met beperkte ruimte zitten, moesten we een andere oplossing vinden.

“Omdat we zo efficiënt mogelijk met de beperkte ruimte moesten omgaan, besloten we om een deel van de garage om te bouwen tot inpandige stroomcabine.” – Mitch Casteels

Zo kwamen we al snel bij de garage als oplossing. Door een deel van de garage uit te breiden en om te bouwen (door het aanleggen van een kelder, opbouwen muren en het uitzagen van een nieuwe toegangsdeur) konden we deze gebruiken als stroomcabine, zonder ruimte op de parking zelf te verliezen.

“De keuze voor een dubbele snellader was snel gemaakt”

Nu we een plan hadden voor de omvormer, konden we beginnen nadenken over de laadpalen. Het werd al snel duidelijk dat er geen plaats was voor meerdere laadpalen. Daarom kozen we ervoor om een dubbele snellader te plaatsen.

Aan de Evonity snellader van 200 kW kunnen twee wagens tegelijk van 20% tot 80% laden in 20 minuten. Bovendien kan er simpelweg via betaalkaart betaald worden voor een laadsessie. Geen laadpasje nodig, dus. Ideaal voor dit project!

Benieuwd naar de mogelijkheden?

“Een totaalproject waar Kenter Belgium trots op mag zijn”

Met een sterk plan konden we eindelijk echt aan het project beginnen. Er was wel heel wat werk aan de winkel. Het hekwerk rond de parking moest weg, de kelder moest uitgegraven en gemetseld worden en er was heel wat slijpwerk. En dan was er nog niets gebeurd aan de cabine of laadpalen zelf. Gelukkig hebben we een breed netwerk. Met enkele telefoontjes hadden we de juiste mensen aan boord om dit project mee vorm te geven.

“Kenter Belgium zorgde voor alles: plaatsing, installatie en keuring, maar zelfs ook metsel- en schilderwerken. Dat is wat men noemt een totaalproject!” – Philip Macours

Onze eigen vakmensen hielden zich bezig met het installeren van de cabine en het laadplein. De cabine werd uitgerust met een transformator van 250 kVA. 11 000 Volt van Fluvius komt de cabine binnen, 400 Volt bruikbare, veilige stroom gaat naar buiten, richting het laadplein. De bekabeling werd netjes ondergronds weggewerkt en de garagebox kreeg een likje verf, zodat alles er piekfijn uitziet.

Daarna plaatsten en installeerden we de Evonity snellader van 200 kW, waar chauffeurs in Tessenderlo hun elektrische wagen snel en veilig kunnen opladen.

Ook na de installatie van de laadpaal blijft Kenter aanwezig. Zo verzorgen we mee de CPO (Charge Point Operator)-dienst. Hiermee worden de kosten en opbrengsten van de laadpalen verrekend. Philip Macours krijgt via deze CPO inzicht in de laadsessies. Daarnaast kan hij zelf de vergoeding voor laadsessies instellen en ontvangen, inclusief 24/7 hulplijn. Uiteindelijk voerden we op korte termijn een totaalproject uit waar we enorm trots op zijn. Van een energievraagstuk en een bestaande garage tot en met een prachtig laadplein met hoogwaardige snelladers en betrouwbare energie.