Kenter maakt unieke energiesamenwerking mogelijk op Tholen

De energietransitie van zakelijk Nederland gaat verder dan het individu. Soms moeten de handen ineengeslagen worden. Bijvoorbeeld om file op het net (netcongestie) tijdelijk op te lossen. Zo ontstond op Tholen een bijzondere pilot vanuit een collectief ondernemers (REC Tholen), energietransitie platform ON E Target en netbeheerder Stedin. Op 26 september werd namelijk voor het eerst een groepscapaciteitsovereenkomst ondertekend voor een collectieve energy hub, voorzien van een Kenter energieopslagsysteem.

Netcongestie, oftewel ‘file op het net’. Een groot en groeiend probleem in Nederland, waarbij ons landelijke net het vaak (nog) niet aankan om meer capaciteit te leveren aan bedrijven en particulieren. Met jarenlange vertraging als gevolg. Niet handig in een tijd van energietransitie, waarin bedrijven vaak op korte termijn meer capaciteit nodig hebben. Ook op Tholen kregen ondernemers van het bedrijventerrein Slabbecoornpolder en Welgelegen te horen dat er tot 2027 geen netcapaciteit beschikbaar is. Reden om met diverse partijen te kijken naar een oplossing, in het kader van ‘congestiemanagement’.

Collectieve energy hub

Samen met Kenter, energietransitie platform ON E Target en netbeheerder Stedin vonden de ondernemers die oplossing: een collectieve energy hub met een slimme batterij. Hiermee stemmen de betrokken bedrijven hun energieverbruik en -vraag op elkaar af, om zo het stroomnet te verlichten. De batterij wordt door slimme software volledig automatisch gebalanceerd. Vanuit de batterij is er zo 2 megawatt (MW) aan flexibel vermogen beschikbaar voor de ondernemers wanneer nodig.

Op deze manier ontstaat er een lokaal netwerk, die dankzij deze “energy hub” niet belastend is voor het stroomnet. Daarnaast ontstaat er ruimte op het net voor duurzame opwek en groei. Zonder dat de bedrijven daarbij hun gezamenlijke gecontracteerd transportvermogen overschrijden.

Unieke overeenkomst

Om deze energy hub te realiseren werd een uniek contract aangegaan tussen de betrokken partijen: een groepscapaciteitsovereenkomst. Dit houdt in dat het ondernemerscollectief gebruik kan maken van een gezamenlijk gecontracteerd transportvermogen. Het is de eerste keer dat een Nederlandse netbeheerder zo’n overeenkomst aangaat.

Hiermee biedt de energy hub kansen en mogelijkheden tot gezamenlijk gebruik en inkoop van energie, het delen van energiemanagementkosten en opties voor verduurzaming en uitbreiding. Het is de verwachting dat de energy hub met batterij begin 2024 in werking treedt. Door de slimme combinatie van energieopwek, -opslag en -verbruik zonder overbelasting van het net, kan zo’n gezamenlijke hub een inventieve oplossing zijn voor meer ondernemers en industrieterreinen.

Ook op zoek naar oplossingen?

Een unieke samenwerking als deze biedt bedrijven en ondernemers kansen om alvast een start te maken met de energietransitie. Waarbij het niet meer nodig is om te wachten op netcapaciteit en uw gecontracteerd transportvermogen niet overschreden wordt. Bent u ook benieuwd naar de mogelijkheden van een energy hub voor uw organisatie? Of loopt u tegen een ander energievraagstuk aan? Kenter denkt als partner in de energietransitie graag met u mee, van analyse tot een complete oplossing op maat.

Afbeeldingen: Romana Lauw | Lauw Plaatje


Gerelateerde artikelen

Nieuwe spelregels bedrijven voor efficiënter gebruik elektriciteitsnet

De Autoriteit Consument & Markt introduceert nieuwe regels die het gebruik van het elektriciteitsnet efficiënter moeten maken. Zo mogen netbeheerders nu aansluitingen aanbieden die alleen tijdens daluren gebruikt kunnen worden: Alternatieve Transportrechten (ATR). Daarnaast kunnen bedrijven die hun aansluiting langere tijd niet gebruiken, deze kwijtraken.

Lees verderLees verder

Het elektriciteitsnet raakt vol: overheid en netbeheerders grijpen in

De energietransitie, waarbij we overgaan van fossiele brandstoffen op duurzame energiebronnen, is in volle gang. Sterker nog: het gaat te snel. Voor het eerst lijken de Klimaatdoelen van Nederland haalbaar, maar het elektriciteitsnet kan de enorme, toenemende vraag naar transportcapaciteit niet bijbenen. Waardoor er bijna overal in het land sprake is van netcongestie. Reden voor het kabinet en netbeheerders om in te grijpen met maatregelen. We zetten de ontwikkelingen voor bedrijven op een rij.

Lees verderLees verder

Vier tips voor de aanschaf van een e-truck of elektrische bedrijfswagen

De komst van zero-emissiezones in steden en de elektrificatie van vrachtwagens en bedrijfswagens zet veel transportbedrijven aan het denken. Is het investeren in een e-truck of elektrische bedrijfswagen nu verstandig? En waar moet u op letten bij de aanschaf van een dergelijk voertuig? Wij zetten wat tips voor u op een rijtje!

Lees verderLees verder